24.08.10

Sommertur med "Børøysund" 2010



Sommertur med "Børøysund" 2010


Årets sommertur for "Børøysund"s aktive mannskaper varte fra 23. juli til 15. august 2010. Målet var Florø, som i år arrangerte FJORDSTEAM i forbindelse med byens 150 års jubileum, men på veien var vi først innom Gøteborg for å delta på "Styrbjørn"s 100 års markering. Her lå vi på Stenpiren sammen med "Ostindiafareren", "Bohuslän" og "Styrbjørn".

Ferden gikk videre til Lysekil, Kragerø og Kristiansand hvor vi bunkret 11 tonn kull, og en del av oss om kvelden såvidt var innom og beskuet noen av de flotte seilskuten som skulle være med i The Tall Ships Races.

Meningen var så at vi skulle innom Flekkefjord og videre til Stavanger for å delta på "Glamatafestivalen" som samler enorme folkemengder i havneområdet. Været var imidlertid ikke helt på vår side, det blåste relativt kraftig, og det ble i stedet nødvendig å søke nødhavn i Farsund. Vinden løyet heldigvis utpå morgenen neste dag, og kursen ble satt mot Stavanger. Vi ankom ett døgn forsinket, og de tre passasjerturene vi skulle ha gått i "Glamatfestivalen"s regi, måtte naturlig nok avlyses. I Stavanger sa vi farvel til noen av mannskapet, og ønsket nye velkommen.


Turen fortsatte til Skudeneshavn, et idyllisk sted som ikke har hatt besøk av "Børøysund" tidligere. Den gamle bydelen er full av godt bevart bygnings- og kystkultur, og i 1974 ble Gamle Skudesnes gjort til et verneverdig område.Her lå vi en natt, holdt "åpent skip" noen timer, og den lokale museumslederen, Ørjan Iversen, sørget for at mannskapet fikk være med på en omvisning i Museet i Mælandsgåren, midt i den gamle bygningsmassen. Vi vandret også omkring på de svingete småveiene og smauene som stadig ga nye inntrykk, det var som å stanse tiden en liten stund. Gamlebyen består av over 100 bevarte hus og sjøhus fra 1800 tallet, og i 1990 fikk byen andre plass i konkurranse om "Europas beste tettsted".

Neste dag ankom vi Bekkjarvik, et lite handelssenter i den aktive fiskerikommunen Austevoll. Vi holdt "åpent skip" og hadde utstilling på kai – stor oppslutning. Livsgrunnlaget i Bekkjarvik har fra gammelt av vært fangst og fiske, de saltet sild, eksporterte hummer, laget tusenvis av tønner og notoppheng. Det var sjøhus, bakeri og brenneri, og Gjestgiveriet fra slutten av 1600-tallet og har tatt imot losjernende i over tre hundre år.
Den gamle tønnefabrikken og butikken er estetisk restaurert, og vi fikk en fantastisk omvisning her av dagens eier, av Inge Halsensen. Tønnefabrikken på kaia er nå gjort om til en kombinasjon av hotell, kjøpesenter og museum. Det var utrolig interessant å høre historien til dette øyriket, fra middelalderen og helt opp til idag. Det var også utstilling med flotte modeller av eldre fartøyer, men også modeller av dagens effektive ringnotflåte.

Bergen neste, her lå vi på Holbergkaien sammen med "Stavenes", "Stord" og "Granvin". Som vanlig hyggelig å komme til Bergen og møte gamle kjente.
Fra Bergen hadde vi med passasjerer til Skjerjehamn. Båtene gikk gjennom Alverstraumen i fossregn, men da vi kom frem var det strålende vær, og det var et fantastisk syn med så mange gamle fartøyer samlet i Skjerjehamn. Dette er et gammelt handelssted hvor det fra midten av 1600-tallet bl.a. var slipp, trelastlager, pensjonat, fiskemottak, dampskipsekspedisjon, post, telegraf og butikk. Idag er det ingen fastboende her, stedet er i privat eie, bygningene er godt vedlikeholdt, og i den gamle krambua er det et musem med mange av gjenstandene fra tiden da stedet var i full drift. Dagens eier, Ola Braanaas, kjøpte i 2007 det store granittmonomentet av Kong Olav V (som Oslo ikke ville ha), og plasserte det på en høyde slik at det står og skuer utover havet.

Vi forlot Skjerjehamn sammen med alle de andre båtene ("Stavenes" blir slept av "Vulkanus"), og fortsetter i samlet flokk opp til Florø og FJORDSTEAM. Her har hver båt fått sin plass, og om kvelden møtes mannskapene fra alle båtene fiskesuppe og øl på kaia.
Dagen etter går "Børøysund" passasjertur til fiskeværet Kalvåg. Blandt passasjerene har vi denne dagen med 40 personer fra "Bergen Veteranvognklubb", som har kommet til Florø for å vise frem sine flotte biler. Om kvelden var det revy for mannskapene, "Lett Bris'n" med bl.a. Øyvind Angeltveit fra Lompelandslaget, en fantstisk morsom opplevelse.
Lørdag var det igjen tur til Kalvåg og Villevika, full båt og bare fornøyde passasjerer. Stevnet ble avsluttet med festmiddag for deltakerne på Samfunnshuset. Her var det taler og gave-overrekkelser, og det ble gjentatt gang på gang hvor viktig det er at alle veteranbåtene kan samles på denne måten og utveklse erfaringer og bli kjent med hverande.

Søndag morgen i Florø hadde vi ny kullbunkring, før vi la avgårde sydover igjen. Men denne siste kvelden skulle vi ha sammen med våre venner på "Granvin", "Atløy" og "Oster". Vi dro til det lille stedet Sørbøvågen i Hyllestad kommune. De tre andre båtene skulle på tur videre innover Sognefjorden, og vi skulle ha nattseilas direkte til Farsund.
Det ble en fin seilas, selv om vi stort sett hadde motvind og motstrøm hele veien. Spesielt sakte gikk det fra Kvitsøy rundt Jæren og Lista, men vi kom frem – riktignok flere timer senere enn opprinnelig planlagt. Likevel holdt vi "åpent skip" noen timer, bla fikk vi hyggelig besøk av ordføreren. Han var mektig imponert over det arbeidet klubben utfører, og han kom tilbake dagen etter med et flott trebindsverk om Farsunds historie som takk for at vi besøkte byen. Forøvrig har byens gjestehavn gjentatte ganger blitt kåret til landets beste. Det har vi ingen problemer med å forstå!

I Farsund hadde sommerturkomitenn lagt opp til fridag med omvisning i distriktet. Det ble leid buss, og Inge Eikeland fra Vest-Agder-museet hadde sørget for at vi fikke med oss en ypperlig, lokal guide på hele turen. Første stopp var Østhassel Redningsstasjon. Denne stasjonen sto ferdig i 1892, og var i bruk helt frem til 1972, og er idag Norges eneste komplett bevarte redningsstasjon fra slutten av 1800- tallet.
Deretter dro vi til Listerskøyta kystkultursenter, her kunne vi gå ombord i en hundre år gammel listerskøyte, og besøke senterets utstillinger tilknyttet sjøfart og fiske.
Vi fortsatte så til Nordberg Fort, et av Nordens best bevarte kystfort fra 2. verdenskrig. I tillegg til omvisning, bl.a. i den gamle kantinen hvor de gamle veggmaleriene fra krigens dager fremdeles var like fine, fikk vi her servert en deilig lunch i det nye formidlingsbygget.
Deretter gikk turen til Lista Fyr, en gang verdens største fyrstasjon med hele tre fyrtårn. Det gjenstående fyrtårnet ble reist i 1853, og linsen fra 1873 er fortsatt i bruk. Steintårnet er 34 m høyt, lysets høyde over havet er 39,5 m, og blinkene rekker 17,5 nautiske mil ut på havet.
Siste stopp denne flotte dagen, var Loshavn (eller den lille havn). I 1801 bodde det så mye som 11 loser og 11 skippere på dette nydelige, lille stedet. Idag er det kun 15 fastboende igjen– husene blir nå mest brukt som sommeroliger. Men de fleste av sommergjestene har forfedre fra Loshavn i flere generasjoner bakover.
En lang busstur med masse gode opplevelser var over, og vi avsluttet dagen med middag ombord og avsluttet med biljardturnering på pub i Farsund.

Neste anløpssted var Høllen i Søgne. Her hadde våre venner Anita Andreassen og Svein Eikeland sørget for skikkelig mottakelse; ordfører med nypusset kjede om halsen.
Hovedpoenget med å stoppe her var imidlertid at vi skulle få være med Anita og Svein ut til Songvår Fyr på omvisning og fiskesuppe. Svein hentet oss i egen båt og fraktet oss ut fyret som ligger på Hellersøya helt syd i øygruppen Songvår, mellom Oksøy fyr utenfor Kristiansand og Ryvingen fyr utenfor Mandal.
Fra 1888 til 1955 bodde det fyrvoktere på fyrstasjonen, og barna deres gikk på skole i Ny-Hellesund, men fra 1955 til 1987 var fyrbetjeningen der i kun 14-dagers skift.
Fra 2005 har Songvår Fyrs Venner leid fyrstasjonen av Kystverket, og de står også for vedlikeholdet på dugnadsbasis. Venneforeningen har lagt ned mange areidstimer for å ta vare på denne flotte fyrstasjonen og få liv i de mange bygningen igjen.
Det ble en meget hyggelig og vakker kveld ute på Songvår.

Det nærmer seg slutten på turen, siste stopp er Risør. Været er fint, og vi gikk innaskjærs nesten hele veien via Homborsund, Tromøysundet og Lyngør. Vakker skjærgård med mange gamle, flotte varder, båker og andre seilingsmerker. I Risør får vi siste kull-ladning, og har en fin fridag hvor vi rusler omkring i byen, og blir invitert på utstilling i Skuteklubb-foreningen som har en imponerende fotosamling av de mange seilskutene som hadde hatt tilhørighet til byen.
Høydepunktet denne dagen var nok likevel en RIB-tur til Moen Trebåtbyggeri. Med på turen er lederen ved Risør Trebåtbyggeri, Ole Jacob Broch. Etter en halvtimes tur, iført våre egne redningsvester, kom vi frem til de gamle båtbyggerbuene på Moen innerst i Sørfjorden. Her lå fire båtbyggerier side og side, og det har blitt bygget hundrevis av fiskeskøyter, ferger, redningssklyter, lystfartøyer osv. på dette området. Buene er minimalt forandret siden de ble reist tidlig på 1900-tallet, ogfremstår idag som meget verneverdige.
På Moen Trebåtbyggeri lå også seiltråleren Boy Leslie, bygget i 1911 til reparasjon og restaurering. Et arbeide som viste seg å bli mer omfattende enn først antatt.
Kvelden ble avsluttet med avslutningsmiddag på akterdekket.

Morgenen etter satte vi kursen mot Oslo og var fremme ved 22-tiden etter noen fine uker ombord i "Børøysund".


Sommerturkomiteen